Saturday, February 11, 2023

"Fjäder Orkerna" Expeditionsrapport från Sista Solen Feb 6 | AD&D 1e BTB

Dag 24 i denna nya mystiska värld och vi dra åter igen en runda till dungeonen. Planen är att utrota dessa orkerna och ta deras skatter. Vi har dock ett äss i rock armen… Vilket är Madonna, ork-kaptenens dotter. Garon vann henne i en förnedrande match armbrytning. Hon vill också att dom ska dö så hon har ritat en karta över deras ställe åt oss. 

Vi börjar dagen med en alldeles för lång plannering; men efter många om och men så beger vi oss ner i dungeonen. De är vacker dag att vara i en dungeon, vi stötte inte på mycket hinder påvägen ner… Vi drar oss till kammaren där orkerna möjligtvis ska ha slått läger så vi skickar fram får skickliga tjuv Rune den fule. De var tomt i kammaren så vi rör oss inåt i fiendernas teritorium.

Efter ett tag så kommer vi fram till ett rum som Madonna har meddelat ständigt patruleras utav orker så innan vi går in så aktiverar jag min tystands besvärjelse på en liten sten vi hitta på marken. Vi öppnar upp dörren och möts utav 11 orker och utan att tänka så kastar Garon den rövätne stenen mot dom. Vi ser hur de försöker skrika på hjälp med såklart så hörs de inte. Där efter så börjar de springa iväg. Mina ståtliga krigarte som var väl förberedda på detta börjar peppra dom med skott från deras pilbågar och vi lyckas få död på 6 styckna. De som överlevde gömmer sig i nästa rum där de förvarar sin föda som motsvarar ungefär 60 grottkor. Vi kastar olja mot dom och får död på 2 till. De 3 sista skräckslagna orkerna springer därav ifrån och märker att de kan höras igen och skricker där efter på hjälp. 




Vi väntar in att den brinnande oljan ska slockna och sen försöker vi gå in mot korna men vi märkte snabbt att korna är skräckslagna utav hela händelsen. Våran vackra charman Esker går in för att prata med korna och försöka lugna ner dom… Hon lyckas med detta och vi kan röra oss säkert genom detta rummet. När vi väl kommer fram till andra sidan utav de stora rummet möts vi av två dörrar på norra sidan. Vi öppnar upp första dörren på öster sida väl förberredda på att massa orker ska stå där. Men till vår förvånad så är rummet helt tomt… Vi öppnar där efter den västra dörren minst lika förberädda denna gången. Där är fortfarande tomt men där finns betydligt fler dörrar jämfört med det förra som inte hadde några alls… Så vi öppnar närmsta dörr förberäd med en tänd oljeflaska… Där inne så gömmer de sig 7 orker berädda på att vi ska anfalla… Vi kastar in oljan men missar dom totalt… Som tur e så finns där mycket brännbara möbler där inne som börjar ta fyr och fyller rummet med rök… Garon och Ulrik stänger dörren och håller tillsammans emot kraften utav 7 skräckslagna orker som försöker hugga ner dörren.

Men som vi förväntat så skulle där finnas fler orker och dom dyker upp ur ett annat rum på öster sida och med dom så kommer deras hövding med den stora magiska solfjädern som sägs ska kunna kontrollera vinden fastbunden på sin rygg… Han har även med sig 4 orker med bågar och 3 med svärd… Han varnar oss att detta är våran sista chans innan han kväver oss med sin fjäder… Vi har lärt oss sen innan att vi inte ska lita på orker… Dock så är Madonna chill… Änsålänge… Vi pepprar dom iallafall och får död på rätt många… Våran luskiga Mage som vi har med oss söver resten med sin sömn besvärjelse och vi hinner springa fram och dödar hövdingen och hans soldater i sömnen… De sju rökt täckta orkerna lyckas tillslut sparka upp dörren och vi tar kol på 3 direkt innan dom ens hann säga att dom skulle ge upp. På Madonnas vilja så tar vi dom som fångar och vi frågar ut dom vart dom har sinna skatter och om där finns några fällor… En utav orkerna säger att där har funnit fällor men dom har avaktiverats sän länge sen och att där finns en kruka med skatter i östra rummet som dom kom ifrån… Vi binder loss honom för att låta honom hämta skatten åt oss ifall han ljuger om fällorna. När vi bundit loss honom så går han till attack mot Garon direkt och Garon får ett perfekt slag i ansiktet. Ulrick fångar orken igen och han säger att han ger sig… Garon ger tillbaka ett lika fint slag i trynet på honom… Öga för öga, tand för tand som man säger… Orken leder oss till rummet dom steg ut från i striden innan. Han går fram till en stor kruka i rummet och säger att de är där inne som skatterna är.



Vi säger åt honom att visa att där inte är någon fälla genom att öppna locket på den. Han säger att han vägrar och att han hellre dör i strid. Så mycket för att ha avaktivera fällorna right… Ulrik hotar med att skotta honom med hanns båge o han gömmer sig bakom krukan. Inga problem för oss, vi har ju även en magisk fjäder att testa…

När vi öppnar fjäder så lyser där 6 styckna orbs men en släck och inget händer… Där fanns tydligen ingen vind att kontrolera där nere… När jag tänker tillbaka så nämnde dom att dom bara testat den utomhus så de var bara tomma hot utav hövdingen innan när han sa att han skulle kväva oss… Besvikna som vi är så springer vi fram och avrättar honom. Ljuger man för glömska ligan så kommer världen att glömma dig som man säger… Vi bryter oss in i hövdingens rumm och hittar en massa guld smycken och gardiner utav guld… LETS GO BABY!! Vi bestämmer oss för att ge tillbaka fjädern till de röda männen i och med att vi mest troligt alldrig kommer behöva använda denna. I utbyte mot att de hjälper oss att hitta “Guds öga” såklart! Vilket är ett magiskt föremål som jag har blivit ner skickad för att hitta här nere… Vi tänkte även ge de 3 överlevande orkerna som slavar till dom men påvägen dit så mötter vi sju andra orker från samma klan… De var de som hann smita när vi attakerade innan. Vi är rätt trötta på att slåss så vi ger upp våra slavar och vi får traska vidare… Vi beger oss till de röda beserker männen och ger fjädern och de är oss evigt tacksamma och står i skuld till oss nu… Vi säger att vi kommer återvända en annan dag och en utav beserkerna hänger med oss ut… Han heter Kraftig tydligen och han ser rätt kraftig ut också… Garon som har muskler som en grekisk gud utmanar honom till armbrytning och vinner självklart mot honom… Garon kallar honom för inte kraftig nog och vi alla skrattar medans vi beger oss ut ur grottan med fickorna fyllda med guld och silver!



Sessionsrapport av: Herr Kennet Väst Hästens Präst, Cleric 4

[Aktiva Karaktärer]

Herr Kennet - Cleric Curate 4 - 10619/13000 EXP

Arnold - Fighter Warrior 1 - 5024/8000 EXP

Kudigunda 'Den Onda' - Thief Trickster 3 - 5000/5000 EXP

Ulric - Fighter Warrior 3 - 4536/8000 EXP

Rune 'Den Fule' - Halfling Fighter 1/Thief 1 Veteran-Footpad - 1022/1500 1099/2000 EXP

Esker - Druid Aspirant 1 - 2000/2000 EXP

Diger - Magic-User Prestidigitator 1 - 1970/2500 EXP

Garen - Fighter Veteran 1 - 986/2000 EXP



 

No comments:

Post a Comment

"Rufus' Hemfärd" Expiditionsrapport från Sista Solen 16/2 | AD&D 1e BTB

 Dag 36 i denna mytomspunna värld och vi beger oss tidigt iväg för att claima våra grottor som förhoppningsvis ska ha någon form av malm i s...