Wednesday, February 22, 2023

"Rufus' Hemfärd" Expiditionsrapport från Sista Solen 16/2 | AD&D 1e BTB

 Dag 36 i denna mytomspunna värld och vi beger oss tidigt iväg för att claima våra grottor som förhoppningsvis ska ha någon form av malm i sig som vi kan utvinna och tjäna stålar för. Vi vill inte behöva krypa i dungeons hela vårat liv liksom. 


Vi beger oss i vilket fall norr från Primavi tills vi kommer fram till Garons fantastiska slott efter de så svänger vi västerut mot bergen. Mitt på dagen så kommer vi upp på toppen och anländer i Hoppar backen. En liten by på kanske 200 pers. Enligt vår karta så ska en av våra grottor ligga lite norr om denna by. Vi frågade runt efter stans jägare eftersom han bör ha lite bättre koll på vildmarken i området och kanske känner till grottan. Vi träffar jägaren Helgan som jätte gärna visar oss vägen så vi drar direkt. Men dessvärre så behövde vi sova i bergen under natten. Men vi klarade galant och de var en helt händelselös kväll.



Nästa dag anländer vi till våran grotta. Vi går snabbt in o kollar läget och där finns spår av koppar i väggarna. Dessa grottor är redan ur grävda… Dock så kan det kanske finnas lite om man fortsätter gräva hmmm… Vi drar iallafall tillbaka till Hoppar backen och tar farväl till Helgan och våran väldigt karismatiske handelsman eller ja… handelskvinna ger honom en liten extra slant som tack för hjälpen. Vi rider tillbaka till Primavi & rider därefter söderut mot nästa grotta. På vägen dit så rider vi förbi en stor ravin och i den ravinen så såg vi en stor borg. Mot kvällen anländer vi i Primark, en by på kanske 10000 invånare och vi övernattar där.


Nästa dag rider vi vidare igenom en by på ca 2000 pers som ligger mellan 2 berg. Ulrik känner igen denna byn, de är hans hem by Staklösa fast samtidigt inte. Vi kommer ju inte från denna världen men vi ger de ett försök och Ulrik rider fram och presenterar sig själv i vi blir genast insläppta och vakterna blåser i en trumpet vilket lockar folkets uppmärksamhet. Vi rör oss sakta mot borgen i mitten av staden medans vi blir iakttagna av folkmassan som samlats och viskar bland sig.


Ulrik drar in till borgen med sin ståtliga hingst Rufus för att träffa sin far och förhoppningsvis få lite svar på vad det är som pågår. Medans han gör de så går jag och handlar lite semlor i och med att de är Rufus favoritgodis. De går ganska snabbt att handla, de är tydligen byns specialitet här. För att fördriva tiden ytterligare så aktiverar jag min gåva jag fått av min gud Ra som gör att jag kan prata med djur. Jag börjar prata med Ulriks andra häst Pärlan som stanna kvar här ute och jag försöker se om jag kan få henne att tycka om semlor lika mycket som Rufus. Måste få hennes blod mört och fint liksom! Efter kanske 10 minuter så springer Ulrik ut med en arg pappa efter sig. Tydligen så har han smitit från något krig eller något. Jag var inte så uppmärksam. Men jag hjälper iallafall hans pappa att rosta honom. Ulrik verkar ha riktiga daddy issues. Sam lyckas lugna ner hans far och vi får bege oss vidare och Sam nämnde något om att Ulrik står till skuld till oss på 20000 guld så han måste hänga med oss tills han har betalat tillbaka oss. Hans far går med på detta och verkar nu mest vara allmänt besviken på Ulrik.



Vi fortsätter söderut mot bergen för att hitta grottan. Men där ska tydligen finnas många klippor så den ska vara svår att hitta. Så jag köper en tränad örn som jag erbjuder en hel veckas ransoner om han hittar denna grottan till oss. Örnen hittar grottan och vi går rakt till den och finner att denna också är utgrävd men de kan ju som sagt fortfarande finnas gömda malmer under stenen i grottan. Vi beger oss tillbaka till Staklösa för att övernatta där och sen beger vi oss tillbaka. Men inte utan att göra ett litet mellan stopp på vägen. Några i Glömska ligan hade fått något uppdrag att döda några giftiga spindlar i ett träsk så vi drar dit och gör de lite snabbt. Enkelt!


Känns som vi varit väldigt produktiva med våran tid under dessa senaste dagar. Men dungenen kallar till mig. Jag måste hitta guds öga… Den gömmer sig någonstans där inne… Men de tar vi någon annan dag.

Expiditionsrapport av: Kenneth Väst, Cleric 4



No comments:

Post a Comment

"Rufus' Hemfärd" Expiditionsrapport från Sista Solen 16/2 | AD&D 1e BTB

 Dag 36 i denna mytomspunna värld och vi beger oss tidigt iväg för att claima våra grottor som förhoppningsvis ska ha någon form av malm i s...