Sunday, February 5, 2023

"Anubis Tempel" Expeditionsrapport från Sista Solen, Jan 30 | AD&D 1e BTB

 Dom hjältemodiga äventyrarna börjar bege sig in i ruinerna, här ska finnas nya skatter!

Direkt har kartritaren problem att förstå vice kartritarnas genialiska karta som denne skrev förra sessionen då förste kartritaren var borta.

Efter att ha kommit tillbaka till Anubis gravkammare spanar Targamesh ett par råttor som han enkelt avlägsnar. Men det skulle han inte gjort ty genom att spilla blod på Anubis mark har han skändat denna heliga plats och blir därför bestraffad! Anubis tjänare, den spöklika vålnaden upplöser hans magiska svärd i sina beståndsdelar.


Vidare genom ruinerna erkänner Förste kartiritaren vicekartirtarens genialitet och börjar använda hans karta istället. Gruppen fortsätter färdas genom ruinerna tills det att förste och vice kartritare erkänner att dom båda är idioter och inte kan rita en karta. Kort efter detta erkänner dom båda att det är Dm:n som är en idiot, han har gett dom fel mått.


Gruppen fortsätter genom anubis tempel för dom är säkra på att det finns något gömt i templet som dom inte upptäckt ännu. Det visar sig att vara rätt och Kunigunda upptäcker en hemlig dörr. Inuti den nya öppningen hittar vi…grottkor!? Alltid dessa gottkor…

Bakom korna hittar gruppen en till öppning till ett annat rum som innehåller en skattkista fylld med silver och elektro mynt




Efter detta fynd var alla mycket upprymda och redo att hitta fler skatter därför fortsatte gruppen genom den hemliga gången till de kom fram till ett rum med en magisk portal. Vilka platser koppla denna portal sammans med? En annat plan?, Helvete? 1Guld binder ett rep runt magen och går igenom den men repet kapas av, han kommer därför inte kunna dras tillbaka om något händer. Targamesh följer 1Guld genom portalen men när han gått igenom försvinner portalen. Efter en stund startar portalen upp igen, Ove den gode slösar ingen tid, han kan inte lämna en broder av samma tro som 1Guld i sticket så han hoppar in. Efter detta hoppar fler från gruppen in i portalen. Targamesh 1Guld och Ove hamnar på samma plats medans de flesta andra kommer ut genom andra portaler. Lyckligtvis är alla portalerna i samma ruin så efter en viss tids letande samlas gruppen igen. 


Den nya området innehåller många hemligheter och efter mycket grubblande framför en staty av Anubis med korsade armar använder Targamesh sina avancerade kunskaper om marvel filmen blackpanther för att öppna upp statyn som visar sig vara en hemlig gång vilken leder till våning 2. Mycket trevlig men mer var att vänta. I nästa rum hittar gruppen tre statyer av de egyptiska gudarna. Alla blickar mot en tom väg, hmm vad kan det vara? En till lönndörr! Det hemliga rummet innehåller en kruka guldmynt. Men säg den lycka som vara för på vägen ut blir gruppen attackerade av deras värsta fiende, en flammande mask!(en mask som krälar på golvet inte en mask man bär på ansiktet). Den tar nästan kål på deras starkaste krigare som missar och missar och missar tills någon äntligen får in en träff och utrotar besten. 



Alla var nu mycket trötta och gruppen bestämde sig för att återvända till ljuset ovan jord och vila. Ödet lurade dock på andra planer för när våra hjältar har hunnit fram till Anubis tempel blir dom attackerade av en grupp jättefladdermus! Men våra hjältar är smarta och står fast utan att attackera och låter fladdermössen attackera. För när fladdermössen låter blod spilla på Anubis heliga mark hände samma sak med dom som med Targamesh i början av äventyret, Anubis vålnad stiger fram, pekar på dem och trollar bort deras vapen vilket i monstrerna fall är huggtänderna. När fladdermössen inser att dom inte är beväpnade längre flyr dom och gruppen kan därefter bekvämt vandra hem utan några dröjsmål och med en säck full av guld


Expeditionsrapport av Kunigunda 'Den Onda', Thief 3

[Aktiva Karaktärer]

Herr Kennet Väst - Cleric Curate 4 - 9314/13000 EXP
Targamesh 'Lill Mage' - Fighter Swordsman 3  - 7903/8000
Kunigunda 'Den Onda' - Thief Trickster 3 - 4972/5000
Ove 'Den Gode' - Cleric Acolyte 1 - 1500/1500
Esker - Druid Aspirant 1 - 1319/2000
D'Ork - Orc Fighter/Cleric Veteran-Acolyte - 237/2000 237/1500
1 Guld - Paladin Gallant 1 - 137/2750
Leif - Ranger Runner 1 - 28/2250




No comments:

Post a Comment

"Rufus' Hemfärd" Expiditionsrapport från Sista Solen 16/2 | AD&D 1e BTB

 Dag 36 i denna mytomspunna värld och vi beger oss tidigt iväg för att claima våra grottor som förhoppningsvis ska ha någon form av malm i s...